DPF Roetfilter uitschakelen
Wat is DPF Roetfilter?
DPF staat voor Diesel Particulate Filter, ofwel roetfilter. Dit filter vangt schadelijke roetdeeltjes op en voorkomt dat deze via de uitlaat in de lucht terechtkomen, wat bijdraagt aan schonere emissies. Een roetfilter is doorgaans gemaakt van keramisch materiaal en wordt zo dicht mogelijk bij de motor in het uitlaatsysteem geplaatst. Hier worden roetdeeltjes opgevangen en periodiek verbrand in een proces dat regeneratie wordt genoemd.
Deze regeneratie vindt plaats tussen elke 200 en 1000 kilometer en vereist een temperatuur van ongeveer 600°C, wat alleen bij hoge motorbelasting wordt bereikt. Bij lagere motorbelasting verhoogt de ECU kunstmatig de temperatuur van de uitlaatgassen om regeneratie mogelijk te maken.
Het uitschakelen van je DPF
Voordat dit proces kan starten, moet de auto aan verschillende voorwaarden voldoen, zoals de juiste verbrandingswaardes, temperatuur en feedback van sensoren. Wanneer het filter echter verzadigd raakt en niet meer gereinigd kan worden, kunnen er problemen ontstaan. Dit kan nadelige gevolgen hebben voor zowel het filter als de motor. Door het softwarematig uitschakelen van de DPF zorgen we ervoor dat deze deeltjes niet meer in het filter worden opgeslagen.

Wil je weten wat we voor jou kunnen doen?
Vraag vrijblijvend een gratis offerte aan en ontdek hoe ons ervaren team je kan helpen om je Roetfilter problemen op te lossen.
Roetfilter uit laten schakelen?
Vaakgestelde vragen
Hieronder beantwoorden we een aantal veelgestelde vragen, over een roetfilter.